Автор Тема: айну и хмонг-мьен - родственники  (Прочитано 9766 раз)

0 Пользователей и 1 Гость просматривают эту тему.

Оффлайн Pepe Mantani

  • Модератор
  • Заслуженный
  • *****
  • Сообщений: 1076
  • Карма: -1
  • Пол: Мужской
айну и хмонг-мьен - родственники
« : 07 Апреля 2009 16:37:30 »
1. техника соединения морфем и в языках хмонг-мьен и в айну - агглютинация,

2. префиксация разрешена и в хмонг-мьен и в айну,

3. структура глагола:
и в хмонг и в айну глагол сам по себе может относится и к плану прошедшего и к плану настоящего и будущего, конкретные видо-временные формы выражаются при помощи различных постпозитивных (как правило) вспомогательных глаголов/частиц.

http://www.tc.umn.edu/~kanx0004/index_files/HmongAspectMarkers.htm - видовые вспомогалки хмонг
http://www.tc.umn.edu/~kanx0004/index_files/HmongIntensifiers.htm - модальные глаголы хмонг

то что сразу бросается в глаза:

(примеры из языка Белых Мяо - Hmong Daw и айнского диалекта Сару)

lawm - already ~ ruwe
Lawv twb noj mov tas lawm.
They have already eaten. 
Oka e ruwe.

надо полагать, что хмонг-мьен и айну разбежались еще в незапамятные времена,

но есть некоторая лексика, которая оччень:

хмонг                             айну
kuv (читается как ку)       ku= - личный показатель 1sgsb
                                     k=an-i/ku=an-i  - местоимение "я"
tsev (читается как дже)   ci-se/se/cse - дом

и, конечно, между айну и хмонг-мьен немало различий, например:
1. коэффициент аналитизма (языки хмонг-мьен - изолирующие, айну - нет)
2. порядок слов (SVO - хмонг, SOV - айну)
3. айнский глагол с валентностью > 0 необходимо присоединяет личные показатели, в глаголе хмонг нет никаких личных показателей,

однако, все это не должно нас пугать и останавливать, потому как даже в родственных языках может быть разный порядок слов, коэффициент аналитизма у родственных языков также может серьезным образом отличаться, а личные показатели могут падать/развиваться.
« Последнее редактирование: 20 Апреля 2009 12:06:31 от Pepe Mantani »
вагон взят на социалистическую сохранность ударной бригадой коммунистического труда
車輌は優勝の共産主義労働作業班が社会主義的の様に維持されています

Оффлайн Pepe Mantani

  • Модератор
  • Заслуженный
  • *****
  • Сообщений: 1076
  • Карма: -1
  • Пол: Мужской
Re: айну и хмонг-мьен - родственники
« Ответ #1 : 11 Апреля 2009 20:28:11 »
вот еще интересный момент:
в дзёмонском айну слова, похоже, были односложные, вида CVC, CV, с развитием комбинаторных возможностей начинают возникать и двух-трех-четырех-сложные слова,
в языках хмонг-мьен все слова односложные...
можно предположить, что изолирующее окружение способствовало сохранению древней односложной структуры слова в языках хмонг-мьен, в то время как язык айну, похоже, ушел от изолирующего состояния к более синтетическому...
вагон взят на социалистическую сохранность ударной бригадой коммунистического труда
車輌は優勝の共産主義労働作業班が社会主義的の様に維持されています

Оффлайн Pepe Mantani

  • Модератор
  • Заслуженный
  • *****
  • Сообщений: 1076
  • Карма: -1
  • Пол: Мужской
Re: айну и хмонг-мьен - родственники
« Ответ #2 : 20 Апреля 2009 11:32:25 »
последнее время мне кажется, что прародину айнов надо искать в провинции Юньнань, ну, и, вообще, в том регионе.
дальше - больше - нет структурных противоречий к тому чтобы шумеры/эламиты - дравиды - хмонги - айну не могут быть как то связаны, потому как если мы посмотрим на карту юга Азии то увидим что путь из шумер в айну не такой уж долгий и трудный:
вагон взят на социалистическую сохранность ударной бригадой коммунистического труда
車輌は優勝の共産主義労働作業班が社会主義的の様に維持されています

Оффлайн Pepe Mantani

  • Модератор
  • Заслуженный
  • *****
  • Сообщений: 1076
  • Карма: -1
  • Пол: Мужской
Re: айну и хмонг-мьен - родственники
« Ответ #3 : 22 Сентября 2009 22:12:06 »
о книжке Александра Вовина "A Reconstruction Of Proto-Ainu"     
 
http://linguistics.byu.edu/classes/ling450...eports/ainu.htm
 
" Alexander Vovin, who reconstructed the phonology and the vocabulary of Proto-Ainu, has the view that Ainu language came from Southeast Asia. After completing his comparative studies on Proto-Ainu and Southeast Asian languages, Vovin states that the most distinctive characteristics of Ainu from neighbor languages, such as Korean or Gilyak, are those of the initial consonant cluster and the rich vowel systems. Through the reconstruction of Proto-Ainu, Vovin found that Proto-Ainu had a richer vowel system than modern Ainu, and that several initial consonant clusters (pr-, tr-, hr-,ty- and hd) had been lost in modern Ainu (Vovin 1993, 176). These characteristics of a rich vowel system and consonant clusters are not common to North-Asia.
 
Vovin's reconstruction of Proto-Ainu vowel systems (Vovin 1993, 42)
 
Another important evidence Vovin indicates are the Proto-Ainuís distinctive features of front /a/ and back /A/; these can not be found anywhere in North-Asia. Another point is both Proto-Ainu and modern Ainu have initial /r/ features that do not exist in north-Asia languages (Vovin 1993, 156). However, all these characteristics we have seen above are common in Southeast Asia.
 
Vovin also used cultural similarities to support his hypothesis of the relation between Ainu and Southeast Asia and saying;
Besides the cult of the bear, which is definitely of Siberian origin, the Ainu also had the cult of the snake, which definitely preceded the former. The cult of the snake is not seen in Siberia, but it is widespread in Southeast Asia. The same is the case with the cult of the sword, which also has a definite Southern origin. Neighboring Manchu-Tungus people and the Nivkh use the compound bow, while the Ainu used the simple bow that again is typical for Southeast Asia. None of the Ainu neighbors used the loin-cloth as the only garment during the summer, and none of them used poison arrow. All these features exist only in the far more southern regions (Vovin 1993, 162).
 
Based on all these evidences, Vovin concluded the origin of Ainu is somewhere in Southeast Asia. Vovin listed three possibilities;
 
Is Proto-Ainu related to Proto-Austronesian (PAN)?
Is Proto-Ainu related to Proto-Austroasiatic (PAA)?
Is Proto-Ainu related to Proto-Miao-Yao (PMY)?
(Vovin 1993,163)
 
Out of three possibilities 1) and 3) were dropped because Vovin could not find similar parallels that can attest the genetic relationship of between those two Proto-languages and Proto-Ainu. The question of 1) and 3) should be delayed to the future till both PAN and PMY will be clearer. However, regarding to 2) Vovin illustrated phonetical correspondences between the Proto-Ainu and Proto-Austroasiatic.
Phonetic correspondences between Proto-Ainu and Proto-Austroasiatic
 
PA PAA
*p *p
*-p- *-W-
*P *b
*m *m
*-O *-m
*t *t
*-t *-s
*-t *-t
*tr- *sl-
*tr- *tr-
*d *d
*hd *?d
*n *n
*t *c
*s *q(?)
*s *s
*y- *j
*-y- *-y-
*r *r
*r *l
*k *k
*g *g
*VqV *Vh
*-vO *-Vh
*-n=C *-h
*hr- *hl-
*-O *-h ...

Vovin strongly felt there were genetic ties between PA and PAA. Borrowing was probably not common between PA and PAA because they were not immediate neighbors. Vovin feels that comparison of PA and PAA is the key to solve Ainu affiliation, and he states that reconstruction of Proto-language is essential to search the origin of Ainu language. I have gone through many books and articles and found that Vovin is the only person who has tried reconstruction of the Ainu language. Vovin states:
This search should not involve straight comparisons of the modern forms in different language families. The only way to clarify obscure prehistoric relations between language is to compare reconstructions. Using my reconstruction, I can definitely say that Proto-Ainu is unrelated to any of the neighboring languages. Even its ties with the Nivkh language, which are deeper than with any other language in the region, are probably due to the centuries of mutual contact, rather than common origin (Vovin 1993, 175).
 
Ainu relation to Southeast Asia hypothesis is supported by many archaeologists also. According to Peter Geiser, who is a professor of Sociology, Ainu may have migrated from the south and reached Honshu. Mongoloid traits also migrated to Honshu from Korea, and the Ainu and Mongols have mixed in blood, so the Ainu may have Mongoloid trait characteristics. However, Ainuís ancestors were still placed in Southeast Asia.
The Ainu and the Polynesians have a common origin and belong neither to the Caucasian nor to the Mongolian race, although they possess some characteristics of both..ÖÖthe Ainu and the Polynesians had a common, ancient ancestry. Although a relatively late Mongolian admixture occurred, the Ainu have a marked physical resemblance to the Australoid. Moreover, there appear to be common cultural elements that have persisted despite the variant influences that they received during their long trek to the north. It is asserted that the Ainuís material culture, including clothing, handcraft, household implements, weapons, ornament, religious ceremony and cult have a strong resemblance to those of people living in the Philippines, Indonesia, and Melanesia (Peng ed.1977, 9[Levin 1958, 271-2]).
 
Out of all the reading, I enjoyed Vovinís evidence the most. I found many books and articles on the Ainu language, but most of them are not scientific. Most scholars picked out some words and tried to explain the relationship between Ainu and other languages. Vovin had tried reconstructing Proto-Ainu and gave interesting evidence. Since the modern Ainu do not live in southern parts of Japan, many scholars locate the origin of the Ainu on the northern neighboring countries of Hokkaido. However, I found many archeologist talked about the Ainu who lived in all parts of Japan long ago. As in the book of Koyabe Zenichiro, who wrote a book about the origin of the Japanese race, there are many interesting evidences that the Ainu may have inhabited all parts of the Japanese islands. One example is that almost all names of places in Japan, even the farthest South Island of Kyushu, are originated from the Ainu language. Koyabe listed about 60 names of places that came from the Ainu language (Koyabe 1982, 101-130). Koyabeís evidence backs up the Southeast Asia hypothesis. Ainu might have come from those south islands through Taiwan, Okinawa, and Kyushu, northward to Honshu, and finally arriving in Hokkaido. "
вагон взят на социалистическую сохранность ударной бригадой коммунистического труда
車輌は優勝の共産主義労働作業班が社会主義的の様に維持されています

Оффлайн Pepe Mantani

  • Модератор
  • Заслуженный
  • *****
  • Сообщений: 1076
  • Карма: -1
  • Пол: Мужской
Re: айну и хмонг-мьен - родственники
« Ответ #4 : 22 Сентября 2009 22:17:57 »
никуда не годные диффузионистские построения:

Цитировать
" Alexander Vovin, who reconstructed the phonology and the vocabulary of Proto-Ainu, has the view that Ainu language came from Southeast Asia. After completing his comparative studies on Proto-Ainu and Southeast Asian languages, Vovin states that the most distinctive characteristics of Ainu from neighbor languages, such as Korean or Gilyak, are those of the initial consonant cluster and the rich vowel systems. Through the reconstruction of Proto-Ainu, Vovin found that Proto-Ainu had a richer vowel system than modern Ainu, and that several initial consonant clusters (pr-, tr-, hr-,ty- and hd) had been lost in modern Ainu (Vovin 1993, 176). These characteristics of a rich vowel system and consonant clusters are not common to North-Asia.
 
Vovin's reconstruction of Proto-Ainu vowel systems (Vovin 1993, 42)
 
Another important evidence Vovin indicates are the Proto-Ainuís distinctive features of front /a/ and back /A/; these can not be found anywhere in North-Asia. Another point is both Proto-Ainu and modern Ainu have initial /r/ features that do not exist in north-Asia languages (Vovin 1993, 156). However, all these characteristics we have seen above are common in Southeast Asia.

может быть айну и пришли некогда с юга и родственны какой-то из этнических групп ЮВА, но крайне опрометчиво делать такие далеко идущие выводы, ограничиваясь только фонетическими соответствиями и не уделяя никакого внимания морфологическим структурам, в частности: сравнению линейной модели словоформы, глагольных парадигм и т.п. ... это первый момент.

Цитировать
Vovin also used cultural similarities to support his hypothesis of the relation between Ainu and Southeast Asia and saying;
Besides the cult of the bear, which is definitely of Siberian origin,


такой ритуал как медвежий праздник возникает совершенно независимо у самых разных народов, которые по преимуществу занимаются охотой, он не может быть сибирского или американского происхождения.

Цитировать
the Ainu also had the cult of the snake, which definitely preceded the former. The cult of the snake is not seen in Siberia, but it is widespread in Southeast Asia.

никогда не встречал у айну "культ змеи" и не знаю что это может быть. полагаю, что это просто ошибка ранних исследователей айну (Штернберга?), которая кочует из одной работы в другую по причине того, что никто не задумывается что из себя представляла культура айну на самом деле.

Цитировать
The same is the case with the cult of the sword, which also has a definite Southern origin.

"культ мечей" если и существовал у айну, то он развился в достаточно позднее время ~ в середине первого тысячелетия н.э., и совершенно непонятно как можно его связывать с гипотетической прародиной айну в ЮВА, которую они покинули много тысяч лет тому назад, когда не было известно не только изготовление мечей, но и само производство металлов.

Цитировать
Neighboring Manchu-Tungus people and the Nivkh use the compound bow, while the Ainu used the simple bow that again is typical for Southeast Asia.

это утверждение тоже надо проверять, потому что нужно смотреть в какое время примерно появляется лук.

Цитировать
None of the Ainu neighbors used the loin-cloth as the only garment during the summer

это не так, потому что это не так.
нивхи, ительмены, эскимосы.

Цитировать
and none of them used poison arrow. All these features exist only in the far more southern regions (Vovin 1993, 162).

растительные яды были хорошо знакомы самым разным охотничьим народам, например, алеутам.
« Последнее редактирование: 22 Сентября 2009 22:41:17 от Pepe Mantani »
вагон взят на социалистическую сохранность ударной бригадой коммунистического труда
車輌は優勝の共産主義労働作業班が社会主義的の様に維持されています

Оффлайн Pepe Mantani

  • Модератор
  • Заслуженный
  • *****
  • Сообщений: 1076
  • Карма: -1
  • Пол: Мужской
Re: айну и хмонг-мьен - родственники
« Ответ #5 : 22 Сентября 2009 22:40:02 »
Цитировать
Based on all these evidences, Vovin concluded the origin of Ainu is somewhere in Southeast Asia. Vovin listed three possibilities;
 
Is Proto-Ainu related to Proto-Austronesian (PAN)?
Is Proto-Ainu related to Proto-Austroasiatic (PAA)?
Is Proto-Ainu related to Proto-Miao-Yao (PMY)?
(Vovin 1993,163)
 
Out of three possibilities 1) and 3) were dropped because Vovin could not find similar parallels that can attest the genetic relationship of between those two Proto-languages and Proto-Ainu. The question of 1) and 3) should be delayed to the future till both PAN and PMY will be clearer. However, regarding to 2) Vovin illustrated phonetical correspondences between the Proto-Ainu and Proto-Austroasiatic.

при этом общее направление поисков, в целом, означено правильно, и правильно сказано, что у нас еще мало информации для  того, чтобы делать выводы.
т.е. нет препятствий к тому, чтобы айну не могли бы быть родственниками хмонг-мьен.
вагон взят на социалистическую сохранность ударной бригадой коммунистического труда
車輌は優勝の共産主義労働作業班が社会主義的の様に維持されています